torsdag 11 december 2014

Lilla Liah, 6 dagar

Nyföddfotografering sker inom babyns första 4-10 dagar. Då sover de djupare och vill gärna ligga så där mysigt ihopkurade. Det är så fantastiskt att ha dessa bilder sen. Tiden går fort och det är lätt att man glömmer hur små de faktiskt var.

Läs mer om nyföddfotografering på min hemsida. Där finner du också priser.

Nyföddfotografering har blivit väldigt populärt. Det är en väldigt svår fotografering och jag har kämpat hårt för att lära mig ta dessa bilder. Säkerheten är såklart viktigast. Babyn får ligga på en stor Beanbag som är specialgjord för nyföddfotografering. Jag lägger aldrig babyn i onaturliga poser. Dels för att jag tycker att det är finast med det naturliga men också pga av säkerheten. Jag har köpt in massor av fina filtar, blöjbyxor, mössor, hårband mm i olika färger. Allt för att det ska bli så fina bilder som möjligt. Allt tvättas innan er fotografering såklart.

Jag brukar börja fotograferingen med syskon och familjebilder. Det är bra om jag och mamman sedan är själva med babyn så inte babyn blir väckt. Det är även långtråkigt för syskon att sitta och vänta. En sådan här fotografering tar ofta 3 timmar. Jag fotograferar inte så mycket utan det är mycket pauser. Jag vill gärna att babyn sover så jag kan lägga henne i en fin position. Då kan jag styra små detaljer i bilden som har stor betydelse. Tex. hur hon håller händerna och hur fötterna ligger osv. Jag brukar börja med klassiska bilder på en filt. Då brukar jag ta naket eller med blöjbyxa. Sedan är det lite olika hur föräldrarna vill ha sina bebisar. Smaken är ju olika. En del vill ha söta mössor och andra naket. Efter dessa bilderna brukar jag lägga babyn i en liten korg. Roligt att få lite variation på bilderna. Det finns även små sängar att lägga dem i.

Ljuset tycker jag också har en stor betydelse för hur bra bilderna blir. Så det är mycket att tänka på. Från minsta lilla detalj till vilken filt man använder. Jag försöker hela tiden utvecklas och bli bättre och bättre. Kul om du följer min blogg. Jag finns även på facebook samt nu också på Instagram (fotografannaarvidsson).


En nyföddfotografering kostar 1295 kr. Men just nu ingår den om du tar gravidbilder hos mig (695 kr). Det ingår inga bilder utan man kommer tillbaka på bildvisning någon vecka senare. Då beställer man vad man vill ha. Jag erbjuder aldrig en cd-skiva med bilder utan hos mig får man färdiga produkter av högsta kvalitet. Jag tycker att det är mitt arbete som fotograf. Jag har fina produkter. Det finns tex. Art block som är tjocka träplattor med laminerad bild. Jättesnyggt och stilrent. Det finns även album och vanliga förstoringar. Det är synd med allt arbete man lagt bakom bilderna om kund själv skulle sedan ta fram dem och de inte blir som de är tänkta att bli. Kvalitet bakom olika labb skiljer sig åt tex. Dessutom behandlar jag en Raw-fil innan beställning. Även storlek och format ordnas olika inför varje bildbeställning. Det ligger mycket arbete bakom. Det är lite som med en kock. Bara för att man har fina råvaror är det inte självklart att man vet hur man ska tillaga maten!

Se priser och produkter på hemsidan.
















Nyföddfotografering Malmö Lund Skåne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar